maandag 25 mei 2026

25 mei 2026 - Osaka, Japan

Het laatste doel van onze Japan-reis: Osaka. Met de supersnelle Shinkansen doen we ongeveer 1,5 uur over zo'n 300 kilometer. Het is niet te geloven hoe comfortabel de trein is. Je zweeft als het ware over de rails.

naar Shin-Osakain de Shinkansen

In Osaka wonen en werken circa 3 miljoen mensen en dat is ook echt te zien in het verkeer, zowel boven als onder de grond. Het krioelt en soms krijg ik het gevoel dat ik midden in een mierennest ben. Met die hitte ben je vaak blij als je weer in de metro zit.

Osaka 1OsakaOsaka 2

Iedereen en alles gaat kriskras door elkaar en vervolgt zijn of haar weg. Als je dit niet hebt meegemaakt kun je je er eigenlijk geen voorstelling van maken. Gelukkig heb ik Ralph bij me, die snel in de smiezen heeft welke lijnen we moeten hebben voor onze bestemmingen in de stad.

Bij het hotel aangekomen zien we onze koffers al staan, maar we kunnen nog niet inchecken, omdat het nog iets te vroeg is. Dus maken we van de nood een deugd en gaan even lunchen in het restaurantje tegenover: Muc Coffee Roasters. Ralph een smakelijke French toast (een wentelteef, die ze hier Danish toast noemen) met ’n cappuchino en ik een kop thee met een bord tomatenrijst met daarbovenop een omelet en wat soyasaus ernaast. Eigenlijk best wel lekker en ik weet zeker dat je dat in Nederland niet zult krijgen.

Muc Coffee 1Muc Coffee 2

Ralph heeft nog ’n idee om naar het centrum te gaan. Daar is een grote Lego-winkel. Een fanfarelid heeft hem gevraagd of hij in Japan wil kijken voor een Japanse Lego-brochure. In Tokyo is dat helaas niet gelukt, maar we hebben hier meer mazzel. Trots als een pauw neemt Ralph het boekje mee terug naar het hotel. Wat zal die man blij zijn.

LegoLego 2Lego 3

Vanavond gaan we met de hele groep naar de wijk Dotonbori. Dat schijnt de uitgaanswijk van Osaka te zijn met honderden eettentjes, zowel streetfood alsook binnen. Daar heeft de reisleider voor ons een reservering gemaakt voor een gezamenlijk etentje. We zijn benieuwd.

In de tussentijd zorgen we natuurlijk dat onze koffer klaar staat voor vertrek. Alleen het hoognodige laten we eruit, want morgenvroeg staat het busje klaar om ons naar het vliegveld te brengen. De vlucht naar Nederland is om 11:55 uur, dus we zullen wel meteen na het ontbijt vertrekken.

De afgelopen twee weken waren grandioos. We hebben ervaringen opgedaan die we nooit zullen vergeten. We hebben veel, ontzettend veel, gelopen, maar het was de moeite dubbel en dwars waard. Ook dat we onze Australische neef, nicht en hun echtgenoten hebben kunnen zien was natuurlijk een superbonus op onze vakantie.

Héérlijk en gezellig met z’n allen gegeten. 
 

d271ec44-29f6-4b08-89d0-74ebda311f5bIMG_1840IMG_1843 

Foto’s

14 Reacties

  1. Edith:
    25 mei 2026
    Prachtig weer om te lezen, alvast een goede reis naar huis!
  2. Marion:
    25 mei 2026
    Grandioos 🥰Wat een beleving en ervaring,16 dagen op rondreis door Japan.
    Jullie hebben samen zoveel meegemaakt,en mooie herinneringen opgeslagen,een reis samen om nooit meer te vergeten ❤️❤️Ik heb genoten van jullie reisverslagen en prachtige foto's en video's 😍
    Een goede rustige vlucht en treinreis naar huisje morgen samen 💋💋
    Love you allebei,zo blij dat jullie er morgen weer zijn 😘
  3. Annie:
    25 mei 2026
    Vandaag nog heel veel plezier in Japan en dat jullie genoten hebben dat kun je wel lezen . Een goeie vlucht terug morgen .Groetjes vanuit het zonnig zuiden
  4. Wiel:
    25 mei 2026
    Ja jullie hebben een mooie vakantie gehad in Japan en wij hebben een stukje mee mogen genieten van de verhalen en de foto's dat is weer een ervaring rijker voor jullie een goede trug reis naar Nederland groetjes Wiel en Annie.
  5. JAC en José. Pijl -Roex:
    25 mei 2026
    Hallo
    Wat een ervaring en een hele prachtige vakantie
    Geniet er nog even van
    En vanavond een hele goede vlucht en een hele goede terugreis gewenst
    Groetjes JAC en José
  6. Sonja en Martin:
    25 mei 2026
    Jullie kunnen zeker terugkijken op een geweldige vakantie , en ervaringen die je niet vergeten zal .
    Prettige terugvlucht , en een behouden thuiskomst .
    🛫🛫
  7. Ella:
    25 mei 2026
    Veilige en rustige vlucht terug tot gauw
  8. Marleen Schamp:
    25 mei 2026
    Het was weer fijn om jullie verhalen en foto’s te lezen en zien.Mooie herinneringen gemaakt jullie samen.Een hele goede 🛫🛬morgen terug naar huis.Gr Marleen
  9. Miet:
    25 mei 2026
    Aan alle mooie liedjes komt een einde .... fijn dat we even mochten meeluisteren.
  10. Kitty de bruijn:
    26 mei 2026
    Hele veilige vlucht terug naar huis groetjes kitty
  11. Sylvia Cox:
    26 mei 2026
    Goede reis terug😘en bedankt dat wij mee mochten genieten van jullie mooie reis .
    Het komt ook op mijn bucket list 🥰.
    Tot gauw
  12. Marianne en Wiel:
    26 mei 2026
    Hele veilige reis terug en bedankt voor alle reis verslagen en de mooie foto`s. Groetjes Wielly Marianne
  13. H de Vries:
    26 mei 2026
    Wat prachtig wat jullie allemaal hebben meegemaakt. Vandaag weer terug naar Limburg.
  14. Ilse Simons:
    26 mei 2026
    Fijn dat we jullie hebben mogen volgen op deze geweldige reis. Het was leuk om te lezen. Goeie terugreis en geniet nog maar ervan.

Jouw reactie