maandag 25 mei 2026
Het laatste doel van onze Japan-reis: Osaka. Met de supersnelle Shinkansen doen we ongeveer 1,5 uur over zo'n 300 kilometer. Het is niet te geloven hoe comfortabel de trein is. Je zweeft als het ware over de rails.
In Osaka wonen en werken circa 3 miljoen mensen en dat is ook echt te zien in het verkeer, zowel boven als onder de grond. Het krioelt en soms krijg ik het gevoel dat ik midden in een mierennest ben. Met die hitte ben je vaak blij als je weer in de metro zit.
Iedereen en alles gaat kriskras door elkaar en vervolgt zijn of haar weg. Als je dit niet hebt meegemaakt kun je je er eigenlijk geen voorstelling van maken. Gelukkig heb ik Ralph bij me, die snel in de smiezen heeft welke lijnen we moeten hebben voor onze bestemmingen in de stad.
Bij het hotel aangekomen zien we onze koffers al staan, maar we kunnen nog niet inchecken, omdat het nog iets te vroeg is. Dus maken we van de nood een deugd en gaan even lunchen in het restaurantje tegenover: Muc Coffee Roasters. Ralph een smakelijke French toast (een wentelteef, die ze hier Danish toast noemen) met ’n cappuchino en ik een kop thee met een bord tomatenrijst met daarbovenop een omelet en wat soyasaus ernaast. Eigenlijk best wel lekker en ik weet zeker dat je dat in Nederland niet zult krijgen.
Ralph heeft nog ’n idee om naar het centrum te gaan. Daar is een grote Lego-winkel. Een fanfarelid heeft hem gevraagd of hij in Japan wil kijken voor een Japanse Lego-brochure. In Tokyo is dat helaas niet gelukt, maar we hebben hier meer mazzel. Trots als een pauw neemt Ralph het boekje mee terug naar het hotel. Wat zal die man blij zijn.
Vanavond gaan we met de hele groep naar de wijk Dotonbori. Dat schijnt de uitgaanswijk van Osaka te zijn met honderden eettentjes, zowel streetfood alsook binnen. Daar heeft de reisleider voor ons een reservering gemaakt voor een gezamenlijk etentje. We zijn benieuwd.
In de tussentijd zorgen we natuurlijk dat onze koffer klaar staat voor vertrek. Alleen het hoognodige laten we eruit, want morgenvroeg staat het busje klaar om ons naar het vliegveld te brengen. De vlucht naar Nederland is om 11:55 uur, dus we zullen wel meteen na het ontbijt vertrekken.
De afgelopen twee weken waren grandioos. We hebben ervaringen opgedaan die we nooit zullen vergeten. We hebben veel, ontzettend veel, gelopen, maar het was de moeite dubbel en dwars waard. Ook dat we onze Australische neef, nicht en hun echtgenoten hebben kunnen zien was natuurlijk een superbonus op onze vakantie.
Héérlijk en gezellig met z’n allen gegeten.














Jullie hebben samen zoveel meegemaakt,en mooie herinneringen opgeslagen,een reis samen om nooit meer te vergeten ❤️❤️Ik heb genoten van jullie reisverslagen en prachtige foto's en video's 😍
Een goede rustige vlucht en treinreis naar huisje morgen samen 💋💋
Love you allebei,zo blij dat jullie er morgen weer zijn 😘
Wat een ervaring en een hele prachtige vakantie
Geniet er nog even van
En vanavond een hele goede vlucht en een hele goede terugreis gewenst
Groetjes JAC en José
Prettige terugvlucht , en een behouden thuiskomst .
🛫🛫
Het komt ook op mijn bucket list 🥰.
Tot gauw