Zaterdag 23 mei 2026 Hiroshima

23 mei 2026 - Hiroshima, Japan

Vandaag vertrekken we met de Shinkansen naar Hiroshima. Eigenlijk de minst plezierige trip, maar wel goed dat we hier in de reis aandacht aan besteden. Net zoals de tempels, de schrijns, het eten en de Anime-cultuur, hoort ook het verschrikkelijke verhaal wat er in Hiroshima (en daarna Nagasaki) gebeurd is tot datgene wat we van Japan willen leren kennen.

Hiroshima

Een Engelssprekende Japanse gids, mevrouw Yuka, haalt ons af van het treinstation en begeleidt ons naar het Vredespark en vertelt ons de indrukwekkende verhalen die op en na 6 augustus 1945 hebben plaatsgevonden.

Yuka san

Na een wandeling door het park – waar de herdenkingsmonumenten en -gebouwen staan - bezoeken we het Vredesmuseum. In het museum zijn honderden bezoekers, maar het is er muisstil. De mensen zijn er onder de indruk van wat er allemaal op de foto’s en bijbehorende teksten te zien valt. Er is maar één conclusie: dit mag nooit meer gebeuren.

Hiroshima 3Hiroshima 4Hiroshima 5Hiroshima 6

Hiroshima is na de oorlog helemaal opnieuw opgebouwd en het is nu een levendige, welvarende stad. Gelukkig niet zo druk als Kyoto of Tokyo, maar het verkeer is nog steeds heel intensief.

Hiroshima 2

Vanavond gaan we met de groep de specialiteit van Hiroshima proeven: de okonomiyaki
Dat is een Japanse pannenkoek gevuld met kool en vlees en eventueel garnalen voor de liefhebbers. Kijk maar 'ns naar de gezichten van de groep. Stuk voor stuk genieten geblazen. Japan is echt fantastisch!

okonomiyakiokonomiyaki 2

Foto’s

5 Reacties

  1. JAC en José. Pijl -Roex:
    23 mei 2026
    Geniet er nog maar lekker van nog een paar dagen dan is het weer voorbij
    Marion was toch wel blij als jullie weer thuis zijn
    Dat is een goed teken
    Hier is het ook lekker warm
    Groetjes uit Gebrook 🌞
    JAC en José
  2. Annie:
    23 mei 2026
    Het ziet er allemaal geweldig uit dat zal wennen zijn als jullie weer terug zijn.Geniet er nog maar van .Groetjes van hier in het zonnige zuiden
  3. Sonja en Martin:
    23 mei 2026
    Indrukwekkend allemaal , gaat Rob een Japanse vlag meenemen naar huis , zou leuk zijn voor hier in de straat 😂
    Groetjes van ons ,
  4. Marion:
    23 mei 2026
    Een indrukwekkende dag voor jullie ❤️
    Weer veel gezien en meegemaakt......en lekker gegeten 😍Dikke knuffffff en kusssss allebei
    💋💋💋
  5. H de Vries:
    24 mei 2026
    Mooie foto,s en jullie verhalen. Nog een paar dagen dan is de vakantie weer voorbij. Geniet er nog maar fijn van.

Jouw reactie